Träning, invägning, mätning och mot nya mål!

Tänkte skriva lite om hur jag gör med träning och mat. Nu när det lider mot vår så vill i alla fall jag lägga lite extra fokus på träning. Sanningen är den att jag dessutom behöver gå ner några extra kilon för att hålla mig på en bra nivå. Hösten har varit alldeles för mycket arbete och inte riktigt en optimal balans mellan jobb och fritid. Så nu blir det nya mål med träning, invägning och mätning.

Jag börjar alltid måndag morgon med att göra invägning och mätning. Jag väger mig varje morgon, men mätningen gör jag varje måndag. Då skriver jag upp alla mått. Jag mäter följande mått; under armhålan, under bröst, biceps, midja, mage, höft, lår, ovan knä och vad.

Det bästa med att både väga sig och mäta sig är att när vågen står still så kan man vara säker på att måtten istället minskar och på det sättet så håller man motivationen på en bra nivå. Det är nämligen inte helt lätt att med blotta ögat se förändringen, även om man tror att man skall göra det.

Många undrar varför jag alltid håller på att väga och mäta mig. För mig är det ett sätt att mäta framstegen jag gör och det i sin tur gör att det peppar mig till att fortsätta när jag ser resultaten.

Mat och träning

Sedan kommer vi till mat. Nu har jag tänkt vara striktare under en period. Det innebär att jag ovanpå detta skriver upp allting jag äter för att få kontroll på exakt vad jag stoppar i mig under en dag. Det i sin tur gör att man tänker sig för och blir med automatik mer nyttig.

Sedan gillar jag att baka, men det gör jag bara för att det är rolig och för att då har Stefan något att fika. Själv får jag inte ta av det.

Min tanke är att komplettera med promenader varje dag. Jag har tänkt lägga in morgonpromenader, men just nu är det lite för mörkt. Så just nu får det bli kvällspromenader. Det jag också skall tänka på särskilt, är att alltid försöka promenera mer, ta trappor, och att försöka gå en liten promenad på lunchen. Även när jag pratar i telefon skall jag försöka röra på mig.

Att göra fint och duka fint något jag gillar och det spelar liksom ingen roll om det är måndag kväll eller fredag!

Maten då? Jag försöker planera maten och som igår till exempel så gjorde jag en nyttig lasagne. Receptet hittar du HÄR, men då gäller det att äta en lagom stor portion och komplettera med sallad och grönsaker. Av den anledningen gjorde jag en tomatsalsa som tillbehör. När man gör mat så här så räcker det till några protioner och det i sin tur underlättar för träning och att få tiden att räcka till.

Nu kör vi mot nya nål. Häng på! Om vi bara är fokuserade så har vi gott om tid till beach 2020.

Inlägget Träning, invägning, mätning och mot nya mål! dök först upp på pretty home blog.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *